Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες της Διεθνούς Διημερίδας με θέμα: «Μαθηματικά των πόλεων – Τα 100 χρόνια των Δήμων της Κεντρικής Μακεδονίας συναντούν τα 100 χρόνια της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας»
Στο επίκεντρο βρέθηκαν η μαθηματική εκπαίδευση με χρήση φορητής ψηφιακής τεχνολογίας και τα Ευφυή Συστήματα Μεταφοράς
Παρουσιάστηκε πρωτοποριακή εφαρμογή για τα προβλήματα της καθημερινότητας των πολιτών στο Δήμο Νεάπολης –Συκεών
Ιδέες για τη βελτίωση της μαθηματικής εκπαίδευσης, με τη χρήση σύγχρονης φορητής ψηφιακής τεχνολογίας, καθώς και Ευφυή Συστήματα Μεταφοράς (Intelligent Transportation Systems), που συνδυάζουν τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, με αλγορίθμους στατιστικής μάθησης για να εκτιμηθούν τα κυκλοφοριακά προβλήματα παρουσίασαν, μεταξύ άλλων διακεκριμένοι Έλληνες επιστήμονες στη Διημερίδα για τα «Μαθηματικά των Πόλεων» που διοργάνωσε στη Θεσσαλονίκη η Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΕΔ-ΚΜ).
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκάλεσε η παρουσίαση μιας πρωτοποριακής εφαρμογής (NOVOVILLE) που υιοθετήθηκε στο Δήμο Νεάπολης –Συκεών, μέσω της οποίας επιλύονται προβλήματα της καθημερινότητας των πολιτών, από τα απορρίμματα και τα εγκαταλελειμμένα οχήματα, μέχρι λακκούβες στους δρόμους.
Η Διημερίδα, οι εργασίες της οποίας ολοκληρώθηκαν σήμερα, πραγματοποιήθηκε με αφορμή την ανακήρυξη του 2018 ως "έτους Μαθηματικών", προς τιμήν των 100 χρόνων από την ίδρυση της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας.
Μιλώντας για τη Μαθηματική Εκπαίδευση στο αστικό περιβάλλον, ο Αναπληρωτής καθηγητής του Πανεπιστημίου Αιγαίου (Εργαστήριο Μαθησιακής Τεχνολογίας και Διδακτικής Μηχανικής, Γιώργος Φεσάκης, τόνισε ότι οι φορητές τεχνολογίες σε συνδυασμό με την επαυξημένη πραγματικότητα και την ασύρματη δικτύωση, επιτρέπουν το σχεδιασμό μαθησιακών περιβαλλόντων και εμπειριών χωρίς ιστορικό προηγούμενο. «Ο συνδυασμός των τεχνολογιών αυτών, διαμεσολαβεί στην αλληλεπίδραση του χρήστη με το περιβάλλον του με τρόπο που να λαμβάνει υπόψη το περικείμενο (context) επιτρέποντας έτσι την ανάπτυξη μιας νέας διαλεκτικής σχέσης μεταξύ χρήστη και κοινωνικού ή και αστικού περιβάλλοντος» υπογράμμισε ο κ. Φεσάκης. Πρόσθεσε μάλιστα ότι τα φυσικά, τα πολιτισμικά και τα αρχιτεκτονικά μνημεία, τα συχνά γεμάτα με μαθηματικές ιδέες μετατρέπονται από αδρανή και άψυχα αντικείμενα σε διαλογικά τεχνουργήματα, γενεσιουργά σκέψης για την οικοδόμηση γνώσης, με καθόλου ή ελάχιστες φυσικές παρεμβάσεις.
Επίσης ανέφερε ότι τα μαθηματικά αξιοποιούνται ως εργαλείο για την συμμετοχική λήψη αποφάσεων μέσα από την μαζική συλλογή και επεξεργασία δεδομένων σχετικά με την αλληλεπίδραση των πολιτών με την πόλη.
Εφαρμογή που… λύνει προβλήματα καθημερινότητας
Μιλώντας στην Διημερίδα ο Δήμαρχος Νεάπολης –Συκεών , Αντιπρόεδρος της ΠΕΔ-ΚΜ, Σίμος Δανιηλίδης, παρουσίασε την πρωτοποριακή εφαρμογή, «NOVOVILLE» την οποία έχει υιοθετήσει εδώ και περίπου τρία χρόνια για να επιλύει προβλήματα της καθημερινότητας των πολιτών στο Δήμο. Η εφαρμογή, η οποία μπορεί να κατεβεί δωρεάν σε οποιαδήποτε συσκευή (κινητό, tablet) και υιοθέτησε πρόσφατα και η κυβέρνηση της Αγγλίας, (εφαρμόζεται ήδη στο Λονδίνο) δίνει τη δυνατότητα στο πολίτη – χρήστη, 24 ώρες το 24ωρο, να φωτογραφίζει ή να βιντεοσκοπεί οποιοδήποτε πρόβλημα διαπιστώσει στο Δήμο. Όπως, λακκούβες στους δρόμους, σκουπίδια που ξεχειλίζουν από τους κάδους, σπασμένα πλακάκια στα πεζοδρόμια, κλαδιά δένδρων που έχουν πέσει στους δρόμους, μποτιλιάρισμα, παρατημένα οχήματα ή ακινητοποιημένα λεωφορεία του ΟΑΣΘ κ.α Σήμερα μάλιστα, όπως ανέφερε ο κ. Δανιηλίδης έχουν επιλυθεί 25.000 καταγεγραμμένα προβλήματα, ενώ αυτές τις μέρες εκκρεμούν μόλις τέσσερα.
Σύμφωνα με το Δήμαρχο Νεάπολης – Συκεών, ο χρήστης διαπιστώνοντας το πρόβλημα, ανεβάζει αμέσως την εικόνα ή το βίντεο μέσω της εφαρμογής, τα οποία περνούν αυτόματα στη βάση δεδομένων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να ενημερώνεται άμεσα ο Δήμαρχος κυρίως όμως ο Διευθυντής ή ο προϊστάμενος της αρμόδιας υπηρεσίας, προκειμένου να προωθήσει τη λύση στο πρόβλημα που καταγράφηκε.
Επίσης, όπως εξήγησε, η εφαρμογή είναι τόσο αποτελεσματική, καθώς μπορεί να δώσει άμεση απάντηση στον πολίτη που κοινοποίησε το πρόβλημα για το πόσος χρόνος θα απαιτηθεί για την αποκατάσταση του προβλήματος. Ακόμη, είπε, πως ο πολίτης που βγάζει τη φωτογραφία ή το βίντεο έχει τη δυνατότητα να παρακολουθεί σε πόσες μέρες ή σε πόσες ώρες θα επιλυθεί το ζήτημα. «Είναι μια πρωτοποριακή συσκευή μέσω της οποίας επιλύονται προβλήματα καθημερινότητας στο δήμος μας» τόνισε ο κ. Δανιηλίδης και πρόσθεσε ότι αυτό δυστυχώς δεν μπορεί να το κάνει μόνη της η υπηρεσία, καθώς αυτό θα απαιτούσε την απασχόληση δεκάδων υπαλλήλων και μάλιστα 365 μέρες το χρόνο.
«Σας ανέφερα μια εμπειρία η οποία μας έδειξε πόσο εύκολα, με τη βοήθεια της τεχνολογίας, να γίνει η δουλειά μας και οι πολίτες να μείνουν ικανοποιημένοι» υπογράμμισε.
Αλγόριθμοι για τα κυκλοφοριακά προβλήματα
Στα Ευφυή Συστήματα Μεταφοράς (Intelligent Transportation Systems), που συνδυάζουν τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, χρησιμοποιώντας αλγορίθμους στατιστικής μάθησης για να εκτιμήσουν τις κύριες παραμέτρους κυκλοφοριακών προβλημάτων και ταχύτητα, αναφέρθηκαν ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ανοιχτής Γνώσης (ΕΔΙΠ τμήματος μαθηματικών ΑΠΘ), Χαράλαμπος Μπράτσας και ο αναλυτής δεδομένων, Κλεάνθης Κουπίδης. Στην εισήγηση τους για την «Αξιοποίηση των νευρωνικών δικτύων στην πρόβλεψη της κυκλοφοριακής κατάστασης» επισήμαναν ότι τις τελευταίες δεκαετίες, οι πόλεις χαρακτηρίζονται από έντονη κυκλοφοριακή συμφόρηση, με αποτέλεσμα να προκαλείται άγχος καθώς και άλλα προβλήματα στην ζωή των κατοίκων.
Για την κατάλληλη αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου, όπως είπαν, υπάρχει ο τομέας Ευφυών Συστημάτων Μεταφοράς (Intelligent Transportation Systems), που συνδυάζει τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, με αλγορίθμους στατιστικής μάθησης για να μοντελοποιηθεί και να εκτιμηθούν οι κύριες παράμετροι του προβλήματος, όπως η κυκλοφοριακή ροή και η ταχύτητα.
Ενδιαφέρουσα ήταν και η εισήγηση του καθηγητή του τμήματος Μαθηματικών του ΑΠΘ, Διευθυντή Διατμηματικού Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στα «Δίκτυα και Πολυπλοκότητα», Γιάννη Αντωνίου, με θέμα «Από την Στατιστική Μηχανική στα Μαθηματικά της πόλης». Μίλησε για τη διακίνηση Οχημάτων (Traffic) που μοντελοποιήθηκε μαθηματικά αρχικά με βάση την Θερμοδυναμική και την Μηχανική των ρευστών.