10
Μάι
2018
ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΚΕΔΕ (10-5-2018)

Λάζαρος Κυρίζογλου, πρόεδρος της ΠΕΔ-ΚΜ: «Η μόνη λύση είναι η άμεση απόσυρση του «Κλεισθένη Ι» και η έναρξη ενός ισότιμου, ανοιχτού, ειλικρινούς διαλόγου για Μεταρρύθμιση» (ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ)

«Η πρόταση, του υπό διαβούλευση, Σχεδίου Νόμου είναι θεσμικά προσβλητική για την Αυτοδιοίκηση»

Την άμεση απόσυρση του Νομοσχεδίου για τη μεταρρύθμιση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση «Κλεισθένης Ι» και την έναρξη ενός ισότιμου, ανοιχτού, ειλικρινούς διαλόγου, τουλάχιστον για δύο μήνες, με την κυβέρνηση, προκειμένου να προωθηθούν ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις, ζήτησε από το βήμα της σημερινής συνέλευσης της ΚΕΔΕ, ο πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής  Μακεδονίας (ΠΕΔ-ΚΜ), Δήμαρχος Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Λάζαρος Κυρίζογλου.

Απευθυνόμενος στον υπουργό Εσωτερικών, Πάνο Σκουρλέτη, δήλωσε ότι ο «Κλεισθένης Ι» βρίθει αντινομιών και αντιφάσεων και η πρόταση, του υπό διαβούλευση, Σχεδίου Νόμου είναι θεσμικά προσβλητική για την αυτοδιοίκηση και συνιστά ξεκάθαρη εκδήλωση επίθεσης προς τους αιρετούς της Τ.Α

Ο πρόεδρος της ΠΕΔ-ΚΜ εμφανίστηκε λάβρος και για το σύστημα της απλής αναλογικής, που έχει αποφασίσει να εφαρμόσει η κυβέρνηση στις περιφερειακές και δημοτικές εκλογές του 2019, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι  «η αναλογική αυτή, δεν είναι ούτε απλή ούτε άδολη. Είναι δόλια. Είναι ένα σύστημα, που μόνο στόχο έχει την παράλυση των δημοτικών και περιφερειακών συμβουλίων, την παγίωση της αδυναμίας λήψης αποφάσεων, τον ευνουχισμό των αυτοδιοικητικών αρχών και την διάλυση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης».

Ο κ. Κυρίζογλου επιτέθηκε στον υπουργό Εσωτερικών κ. Σκουρλέτη, χαρακτηρίζοντας τον ασυνεπή και αναξιόπιστο, λέγοντας πως στο πρόσφατο συνέδριο της ΚΕΔΕ και ΕΝΠΕ (18-19 Απριλίου 2018), είπε πως οι αυτοδιοικητικές εκλογές αποσυνδέονται  από τις Ευρωεκλογές, γιατί η ταυτόχρονη διεξαγωγή τους νοθεύει το διακύβευμα των αυτοδιοικητικών εκλογών, ενώ λίγες μέρες αργότερα δήλωσε ότι είναι πολύ πιθανό να γίνουν μαζί οι βουλευτικές μαζί με τις αυτοδιοικητικές εκλογές τον Οκτώβριο του 2019. Έθεσε μάλιστα και το ζήτημα  του χωροταξικού των Δήμων, για το οποίο, όπως είπε, ο υπουργός είχε δεσμευτεί πως δεν θα το ανοίξει, εν τέλει, όμως άνοιξε το θέμα στο πρόσφατο αναπτυξιακό συνέδριο στη Μυτιλήνη.  «Είναι ασυνεπής, αντιφατικός και αναξιόπιστος ο κ. Σκουρλέτης. Αναλαμβάνει πολύ μεγάλη ευθύνη για τη διάλυση της αυτοδιοίκησης και αυτός προσωπικά και η κυβέρνηση. Θα μείνουν στην ιστορία ως οι υπεύθυνοι ολετήρες, γιατί θα έχουν νομιμοποιήσει την συναλλαγή, τις άθλιες φανερές και σκοτεινές διαδικασίες μετά τις εκλογές, ερήμην των πολιτών και χωρίς καμία έγκρισή τους από τους πολίτες και στο τέλος την απορρύθμιση, την ακυβερνησία και την διάλυση των δήμων» υπογράμμισε ο πρόεδρος της ΠΕΔ-ΚΜ.

 

«Η απόσυρση του Κλεισθένη Ι η μόνη λύση»

Αναφερόμενος στο επίμαχο νομοσχέδιο ζήτησε την άμεση απόσυρση του, ως τη μόνη λύση, και την έναρξη ενός ισότιμου, ανοιχτού και ειλικρινούς διαλόγου για τη μεταρρύθμιση σε όλα τα επίπεδα του κράτους και της Αυτοδιοίκησης. «Αυτό το σχέδιο νόμου, το οποίο περιλαμβάνει, για να αποτελέσουν το φύλλο συκής της κυβέρνησης, ελάχιστες μόνον θετικές ρυθμίσεις, τις οποίες ούτως ή άλλως εμείς είχαμε ζητήσει, εμείς είχαμε προτείνει, δεν προωθεί καμία ουσιαστική μεταρρύθμιση στη λειτουργία του κράτους και της αυτοδιοίκησης. Δεν προωθεί την αποκέντρωση με μεταφορά αρμοδιοτήτων και πόρων από το κεντρικό κράτος στην αυτοδιοίκηση. Δεν αλλάζει το κράτος. Είναι νόμος που δεν έχει ταίρι, δεν έχει όμοιό τους πουθενά» είπε χαρακτηριστικά.

Ο πρόεδρος της ΠΕΔ-ΚΜ αναφέρθηκε στα βασικά σημεία του «Κλεισθένη Ι», σημειώνοντας ότι:

* Βρίθει αντινομιών και αντιφάσεων και  ευαγγελίζεται την επαναφορά των Κοινοτήτων και της ευρύτερης δυνατής συμμετοχής και της επίτευξης συναινέσεων.  Όμως, στις Κοινότητες μέχρι 500 κατοίκους εκλέγεται, σύμφωνα με τον «Κλεισθένη 1», ένας Πρόεδρος (μονοπρόσωπο όργανο, επιφορτισμένο με πλήθος αρμοδιοτήτων και ευθυνών, αλλά χωρίς κανένα υπηρεσιακό μηχανισμό στην διάθεσή του), όταν πριν τον «Καποδίστρια» στις μικρότερες Κοινότητες εκλέγονταν 7μελή συμβούλια.

*Θριαμβολογεί για την απλή αναλογική, όταν ακόμη και στην κατανομή εδρών αντιγράφει την Καλλικρατική αβλεψία και προσθέτει την ρήτρα του +1 στο πηλίκον αντί να την προσθέσει στον διαιρέτη, δηλαδή στον αριθμό των εδρών, όπως θα έπρεπε να κάνει αν πράγματι ενδιαφερόταν για την απλή και άδολη αναλογική. «Δεν πρόκειται για εκλογές αθλητικών σωματείων ή εξωραϊστικών συλλόγων. Ούτε για κατανομή εδρών μεταξύ των συνιστωσών ενός πολυώνυμου συνασπισμού κομμάτων, ρευμάτων και υπολειμμάτων.  «Πρόκειται για την εκλογή συνταγματικά κατοχυρωμένων Τοπικών Αρχών, που διαχειρίζονται δημόσια τοπική εξουσία» υπογράμμισε ο  κ. Κυρίζογλου.

*Καταργεί τον μηδέποτε εφαρμοσθέντα θεσμό του Ελεγκτή Νομιμότητας

*Διακηρύσσει πως ο νεόκοπος Επόπτης ΟΤΑ θα περιορίζεται μόνον στον έλεγχο νομιμότητας και επαναλαμβάνει, όπου και όποτε μπορεί, πως δεν θα ασκείται έλεγχος σκοπιμότητας.  Ταυτόχρονα όμως προσθέτει στην έννοια της και την έκδοση εγκυκλίου και οδηγιών και κατευθύνσεων εκ μέρους των υπουργείων

*Μετατρέπει τον Συμπαραστάτη σε Διαμεσολαβητή, δημιουργεί για την ανάδειξή του σε επίπεδο Νομού (και όχι Δήμου) ένα πρωτόγνωρο εκλεκτορικό σώμα, το οποίο σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως στην Κεντρική Μακεδονία, είναι εξαιρετικά ολιγομελές. 

Όσον αφορά στα ειδικότερα σημεία του «Κλεισθένη Ι» επισήμανε ότι προβλέπουν:

*Κατάρτιση συνδυασμών: ο αριθμός των υποψηφίων δημοτικών συμβούλων σε κάθε εκλογική περιφέρεια (δημοτική ενότητα) πρέπει να είναι τουλάχιστον ίσος με τον αριθμό των εδρών κάθε εκλογικής περιφέρειας, με δυνατότητα προσαύξησης +10%.  Μέχρι τώρα η δυνατότητα προσαύξησης ήταν +100% (άρθρο 24 του Ν. 4257/2014), επομένως η προσαύξηση των υποψηφίων από το +100% υποδεκαπλασιάζεται στο +10%

*Εποπτεία ΟΤΑ: η ισχύουσα διάταξη (του Ν. 3852/2010) ορίζει σε τι συνίσταται αποκλειστικά η εποπτεία: (α) έλεγχος νομιμότητας των πράξεων και (β) πειθαρχικός έλεγχος των αιρετών. Η νέα διάταξη περιορίζει στο πρώτο εδάφιο την έννοια της εποπτείας «αποκλειστικά σε έλεγχο νομιμότητας», τον οποίο αμέσως σπεύδει να διευκρινίσει, αλλά και να διευρύνει, επαναλαμβάνοντας την § 2 της ισχύουσας διάταξης ( του Ν. 3852/2010) και προσθέτοντας ότι ο έλεγχος νομιμότητας δεν πρέπει να υπεισέρχεται σε κρίσεις σκοπιμότητας. Όμως αμέσως μετά και ξανα-αναλύει την έννοια της κρατικής εποπτείας, η οποία πλέον θα συνίσταται:  (α) σε έλεγχο πράξεων (έλεγχος νομιμότητας), (β) σε έλεγχο προσώπων (πειθαρχικός έλεγχος), και (γ) σε παροχή εγκυκλίων και κατευθύνσεων

*Εκλογή νέου δημάρχου: Η αρμοδιότητα εκλογής νέου δημάρχου, σε περίπτωση που για οποιαδήποτε λόγο μένει η θέση του κενή, αφαιρείται από την πλειοψηφούσα παράταξη (ακόμη κι αν αυτή έχει λάβει στον α’ γύρο περισσότερους από 50% ψήφους) και μεταφέρεται στο σύνολο των μελών του δημοτικού συμβουλίου.

*Μέλη του δημοτικού συμβουλίου μπορούν να ανεξαρτητοποιηθούν από την παράταξή τους και να σχηματίσουν νέα παράταξη ή να ενταχθούν σε άλλη παράταξη. Ο σύμβουλος που ανεξαρτητοποιήθηκε ή διαγράφηκε δεν χάνει την ιδιότητα του αντιδημάρχου

*Καταργείται το δικαίωμα του συνόλου των μελών της μειοψηφίας να συγκαλούν το δημοτικό συμβούλιο.

*Καταργείται η υποχρεωτική εκπροσώπηση των παρατάξεων της μειοψηφίας στα συλλογικά όργανα της Οικονομικής Επιτροπής και Επιτροπής Ποιότητας Ζωής.

*Ως προς τα Τοπικά (δημοτικά ή Περιφερειακά) Δημοψηφίσματα, δεν επιτρέπεται η διεξαγωγή τους για μια μεγάλη σειρά θεμάτων και η ερμηνεία της υπαγωγής ή μη ενός ερωτήματος στα θέματα αυτά επαφίεται στον επόπτη ΟΤΑ.

 

*Υπενθυμίζεται ότι στη χθεσινή συνεδρίαση του (9-5-2018), το Δ.Σ της ΠΕΔ-ΚΜ αποφάσισε την απόσυρση του τεθέντος υπό ασφυκτικά όρια δημόσιας διαβούλευσης Σχεδίου Νόμου, «Κλεισθένης 1», και την έναρξη ουσιαστικού διαλόγου, τουλάχιστον δίμηνης διάρκειας, στην βάση των αποφάσεων των συνεδρίων της ΚΕΔΕ (συνέδρια Βόλου, Θεσσαλονίκης, Ιωαννίνων), για την συνολική μεταρρύθμιση του Κράτους και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. 

Τα μέλη του Δ.Σ επισήμαναν ακόμη ότι οι σποραδικές δε επί μέρους θετικές ρυθμίσεις του Σχεδίου Νόμου, οι οποίες συνιστούν αποδοχή αντίστοιχων επίμονων αιτημάτων και προτάσεων της Αυτοδιοίκησης, δεν καθιστούν το σύνολο του παρουσιασθέντος Σχεδίου Νόμου στέρεα βάση διαλόγου για την επιζητούμενη και επιβαλλόμενη Καθολική Μεταρρύθμιση του Κράτους και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, για αυτό και απαιτείται η άμεση απόσυρσή του.